Selvstændiges forsikring

Selvstændig ?            Har du styr på dine forsikringer ?

Ansatte
Som selvstændig erhvervsdrivende skal du være opmærksom på mange ting. Også hvilke forsikringer, du skal eller bør tegne.

Hvis du har ansatte i din virksomhed, har du pligt til at tegne arbejdsskadeforsikring for dine ansatte. Både mod erhvervssygdomme, hvor du skal tilmelde dig via AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring), og mod ulykker i et forsikringsselskab.

Har du ikke tegnet en lovpligtig arbejdsskadeforsikring og der sker en ulykke, bærer du som arbejdsgiver selv hele det økonomiske ansvar. Det betyder, at du selv skal udbetale en eventuel erstatning til den berørte medarbejder.

Dig selv
Mange tror, at de uden videre er dækket af samme forsikring som deres ansatte, men sådan er det ikke nødvendigvis. Det afhænger af, hvad der er aftalt i forsikringspolicen.

Hvis du driver et enkeltmandsfirma eller et selskab, bør du også tegne en selvstændig forsikring for dig selv, både mod erhvervssygdomme og arbejdsulykker.

Er en heltidsulykkesforsikring nok ?
Har du tegnet en heltidsulykkesforsikring har du ret til erstatning for varige mén, men forsikringen dækker ikke eventuelt erhvervsevnetab – og det kan handle om rigtig mange penge. Tegner du en forsikring, der dækker erhvervsevnetab, vil du være berettiget til erstatning, hvis ikke du efter en skade kan oppebære samme indtjening som tidligere. Hvis uheldet er ude, og du alene får erstatning for mén risikerer du tab i millionklassen.

Du er ikke forpligtet til at tegne en forsikring for dig selv. Men har du ingen forsikring, er der ingen økonomisk kompensation, hvis du kommer til skade.

Tjek dine forsikringer
Hos Selandia Advokater anbefaler vi altid, at du som erhvervsdrivende er dækket af en arbejdsskadeforsikring i et forsikringsselskab samt mod erhvervssygdomme hos AES.

Tjek dine forsikringer allerede i dag – for en sikkerheds og din fremtids skyld

<< Tilbage til oversigten