- Hvordan sikrer du bedst, at dine kunder betaler

Det er nemmest at inddrive et tilgodehavende, hvis du reagerer hurtigt på en manglende betaling fra en kunde, f.eks. ved at du straks fremsender en rykker og derpå 10 dage senere sender kravet til inkasso, hvis der stadig ikke er betalt. 

Du sikrer dig selv mod ærgrelser og unødige indsigelser/retssager, hvis du i dit bogholderi og ved udfærdigelse af fakturaer overholder nogle faste retningslinier: 

  • Alle kunder gives fast kredittid på ikke over 10 dage fra leveringstidspunktet.
     
  • På fakturaen anføres kundens navn, adresse og CVR-nr. korrekt, herunder om der er tale om en personligt drevet virksomhed eller et ApS eller A/S.
     
  • Forfaldsdato skal fremgå af fakturaen. Renter kan kræves fra forfaldsdagen, hvis det er aftalt, inden du anmoder om betaling/udskriver faktura. Ellers må du kræve renter 30 dage efter fakturadato.
     
  • Rentesats skal fremgå af fakturaen. Rentesatsen er i henhold til renteloven en årlig rente, der svarer til Nationalbankens udlånsrente + 7%. Renten reguleres hver den 1. januar og den 1. juli. Renten kaldes procesrente. Der kan fastsættes en anden rentesats ved aftale, eller hvis det er sædvane i din branche, dog ikke i forbrugerforhold.
     
  • Eventuelle reklamationer skal behandles straks de modtages. Kunden sendes et skriftligt svar.
     
  • Modtager du ikke betaling, bør kunden rykkes senest 10 dage efter fakturaens forfaldsdato. Eventuelt spærres for yderligere kredit, indtil der er sket betaling.
     
  • Skal kunden have yderligere kredit, sker dette alene mod foretagelse af en kreditvurdering og afgivelse af skylderklæring for allerede forfaldne krav.
     
  • 1. rykker følges op af en 2. og eventuel 3. rykkerskrivelse. For hver rykkerskrivelse sendt med 10 dages mellemrum kan du pålægge et rykkergebyr på kr. 100,00 – dog kan du max. kræve gebyrer for 3 rykkerskrivelser. 

Hjælper det ikke, anbefaler vi, at sagen sendes til inkasso. Kunden skal altid i forbindelse med sidste rykkerskrivelse advares om, at sagen vil blive sendt til inkasso, og at dette medfører yderligere omkostninger for kunden. Kunden skal tillige have en 10 dages frist til at betale.


<< Tilbage til oversigten